Peeter Proos | Vanglaplaneet
Tulenevalt uuest seadusest, peab alates selle aasta suvest olema kõikidele ELis müüdavatele autodele paigaldatud nn must kast, mis salvestab sõiduandmeid ja millele on ligipääs ka ametiasutustel.
Alates 6. juulist 2022 on kõik autotootjad kohustatud varustama uued mudelid tehnilisi andmeid jälgiva süsteemiga.
Salvestatud andmed hõlmavad “sõiduki kiirust, pidurdamist, rooli kaldenurka, selle kallet teel ja seda, kas sõiduki erinevad turvasüsteemid on töös, alustades turvavöödest.”
“Uus süsteem ühildub intelligentsete kiirusabisüsteemide (ISA) kasutuselevõtuga, mis hoiatab juhte, kui nad kiirust ületavad,” teatab Reclaim the Net. “Kuid ISA-süsteemid ei takista juhil kiirusepiirangute ületamist.”
Süsteemi salvestised, mis on kättesaadav õiguskaitseorganitele, kuid mitte kindlustusfirmadele, sisaldavad ka sõiduki tüüpi ja võimaldavad teabe peale õnnetust otse tootjale saata.
Ametivõimud väidavad, et andmed on anonüümsed, mis tähendab, et teavet ei saa kasutada sõiduki omaniku tuvastamiseks, kuid seda juttu usuvad ilmselt vaid äärmiselt naiivsed inimesed.
Aastakümneid on valitsused liikunud sinna poole, et kõik autod oleksid varustatud mustade kastidega, mis jälgivad asukohaandmeid.
Veelgi düstoopilisema stsenaariumi kohaselt antakse politseile volitused kasutada sarnast tehnoloogiat, et sõiduki töö täielikult välja lülitada, eeldades, et juht on toime pannud õigusrikkumise.
Selleks ei pea tingimata olema kriminaalkuritegu, kui sotsiaalse krediidiskoori kasutamine muutub tavalisemaks, kasutatakse seda lõpuks karistusena kõige eest, alates maksmata kommunaalmaksetest kuni sotsiaalmeediasse postitatud solvavate kommentaarideni.