Estonia katastroofi ametliku versiooni vettpidavus väheneb iga päevaga aina kiiremini

Peeter Proos | Vanglaplaneet

Estonia hukkunute omaste initsiatiivil asutatud SA Mare Liberumi ja Margus Kurmi poolt juhitud 18. septembril alanud uurimisreisil on tänaseks tehtud vähemalt üks oluline avastus. Nimelt on pühapäeval, 26. septembril, Estonia autotekki filminud allveeroboti videotelt näha, et kaks alumiste tekkide juurde viivatest ustest on terved ja kinni.

Margus Kurmi sõnul oli ekspeditsiooni üks seitsmest eesmärgist selgitada välja kuidas sai vesi pääseda autotekki alla.

„Üks küsimus oli, et kuidas täitusid laeva erinevad osad veega ehk kuidas pääses vesi autoteki all olevatele tekkidele. Varasemad uuringud on eeldanud, et autotekil olevad uksed purunesid veesurve tõttu ja sealt pääses vesi alumistele tekkidele. Kui nüüd selgub, et uksed on siiski terved, pidi vesi autoteki alla voolama kuskilt mujalt,“ selgitas Kurm.

Kuigi kõiki autoteki kesk-sektsioonis asuvaid uksi ei õnnestunud turvalisuse kaalutlustel uurida, märkis Kurm, et tulevased ekspertuuringud ei saa enam lihtsalt eeldada, et autoteki kesk-sektsiooni uksed purunesid. „Arvutusi ja simulatsioone tuleb nüüd teha ka eeldusega, et uksed on terved“.

Üllatav on aga riikliku juurdlust juhtiva, Eesti ohutusjuurdluse keskuse juhataja, Rene Arikase reaktsioon sellisele teatele. Arikase sõnul on tegemist vana uudisega. „Meie teadmine seniste dokumentide põhjal on, et uksed olidki suletud,” ütles Rene Arikas täna Delfile.

Ometi on Estonia hukku uurinud Eesti, Soome ja Rootsi ühiskomisjoni lõpparuandes kirjas, et „vesi, mida märkasid esimesed reisijad, kes 1. teki kajutitest põgenesid, võis voolata alla läbi kesksektsiooni käikude. Hiljem evakuatsiooni käigus märkasid mõned reisijad 2. tekil, et vesi voolas treppidele avadest autotekile viivate tulekindlaid uksi ümbritsevatest piludest“.

Alumiste tekkide veega täitumise küsimus on laeva uppumise seisukohalt üks tähtsamaid. Kui 1. ja 0-tekk poleks üle ujutatud ehk veega oleks täitunud ainult autotekk ja sellest ülevalpool asuvad tekid, poleks laev uppunud, vaid pööranud end ümber ja jäänud ulpima, põhi ülespidi.

Tegelikult ei ole täna enam üldse mitte mingisugust küsimust, kuidas sai nii suur hulk vett Estonia autotekki alla. Lisaks Rootslaste dokumentaalseriaalis “Estonia – leid, mis muutis kõike” nähtud augule, avaldati eile ka Rootsi Raadio veebilehel 15. juulil Rootsi-Eesti ühisuurimise käigus filmitud video. Esmakordselt avaldatud videost on selgelt näha Estonia küljes laiutavat suurt auku.

Chalmersi ülikooli mereinseneeria emeriitprofessor Anders Ulfvarson oli nähtust üllatunud ning ütles, et „Kahjud on suuremad kui ma arvasin ja paistab, et metallplaadid on paindunud suunaga väljapoole.”

See, et Estonia kere on kui sõelapõhi, pole võimudele mõistagi mingi uudis. Juba 1996 aastal korraldatud kohtumisel ellujäänute ja ajakirjanikega, tunnistas 1994. aastal Rockwateri ülimalt salastatud sukeldumist juhtinud Rootsi Veeteede Ameti ülem Johan Franson, et „parempardas on auk, kuid mina ei tea sellest midagi“.

Loe Estonia hukku puudutavate asjaolude kohta rohkem SIIT.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments