Oliver Kund
Postimees
29. märts 2012
Kõik Eesti 507 saastekvoodiga soetatud elektriautot saavad juulikuuks GPS-jälgimissüsteemid, mis hakkavad andma reaalajas infot sõidukite liikumise ja töökindluse kohta.
Sotsiaalministeeriumi projektijuhi Mauno Lindmäe sõnul paigaldatakse ametnikele ja sotsiaaltöötajatele mõeldud Mitsubishi i-MiEV elektriautodele CAN Gateway andmesalvestusseadmed ning info edastamiseks mõeldud GPS-süsteemid.
Seadmed hakkavad muu hulgas monitoorima pidurdusi, kiirendusi, tulede kasutust ja muud energiakulu, hoidma silma peal läbisõidul, välistemperatuuril ja akude töövõimel. Samuti sellel, kas masinat laetakse kiirlaadijaga või aeglase laadimisega.
See kõik kannab vaid ühte eesmärki – näha, kuidas elektrisõidukid Eesti tingimustes toime tulevad.
«Põhiline on see, et oleks näha, kuidas käituvad akud,» täpsustas Lindmäe. Autodest saabuv informatsioon jõuab esmalt teenusepakkuja serverisse, kust ministeeriumil on võimalik regulaarsete päringutega sõidukite statistikat näha.
Ühegi ametniku liikumist jälgima ei hakata, teave läbitud vahemaa kohta on oluline vaid selleks, et paremini planeerida laadimispunktide võrku. Samuti antakse autode tootjale vastavalt ostulepingule infot reaalse süsinikdioksiidi emissiooni kohta, millest praegu on vähe teada.
Elektriautodelt kogutakse andmeid kuni 2014. aastani. Pärast seda võetakse andurid maha ja kogutud statistika saadetakse Tallinna Tehnikaülikoolile ning Tehnikakõrgkoolile, kus toimub tulemuste analüüs.
Peaministri nõunik Kyoto saastekvootide kasutamise osas Anne Sulling ütles, et andmekogujate paigaldus kirjutati sisse aasta tagasi sõlmitud elektriautode ostulepingusse ja ettepanek selleks tuli Eestilt.
«Kui me oleme elektriautode poolest maailmas nii unikaalses olukorras, siis on mõistlik andmeid koguda. See pakub huvi nii meile endale kui ka globaalselt. Oleks rumal jätta võimalus kasutamata,» põhjendas Sulling.
Sotsiaalministeerium on juba kuulutanud välja riigihanke GPS-süsteemide rentija ja andmebaasi pidaja leidmiseks. Jaehinnas maksaks seadmete rent pooleteiseks aastaks umbes 200 000 eurot, riigihankel tuleb teenuse maksumus ilmselt odavam.
Eestis on juba kasutuses 50 ja ootel 150 saastekvoodi eest ostetud elektriautot. Ülejäänud 307 jõuavad kohale aprillis ja mais. GPS-seadmed pannakse neile külge juunikuus ametliku esindaja juures või järgmises korralises hoolduses.