Carola Hoyos, FT
E24
12. august 2010
Rahvusvahelise Energiaagentuuri andmetel tõmbasid karmistunud sanktsioonid Iraani bensiiniimpordi juulis poole väiksemaks.
Olukorras, kus üha enam firmasid neist kaarega mööda käib, tuleb Iraanil ühtlasi bensiinitarnete eest turuhinnale 25 protsenti peale maksta.
Obama administratsioon kehtestas juunikuus Iraanile uued sanktsioonid, mis on ÜRO meetmetest kaugelt karmimad ja toovad kaela trahvid igale firmale, mis Iraani bensiini toimetab. Kaubandus- ja finantssidemeid Teheraniga on otsustavalt asunud piirama ka Euroopa Liit.
Kuigi Iraan on ise üks maailma juhtivaid naftatootjaid, pole neil koduturu vajaduste täitmiseks piisavalt nafta töötlemise tehnikat. Ligikaudu 40 protsenti bensiinist tuleb piiri tagant sisse tuua.
IEA ütles, et otsustava hoobi andsid Iraani bensiiniimpordile just juulis rakendunud ELi sanktsioonid.
«Meie andmetel on juuli import maikuuga võrreldes poole väiksem. Iraani müüdava bensiini hetkehinnad on turu keskmisest 25 protsenti kõrgemad,» seisab agentuuri raportis.
Iraani bensiiniimpordi arvestamine on pigem kunst kui teadus, sama võib tegelikult öelda naftakaubanduse kohta ka laiemas mõistes. Valitsused ja IEA sarnased organisatsioonid sõltuvad sageli veodokumentidest, mis täidetakse sadamaametnike poolt, kui tankerid sisse ja välja sõidavad.
Suured naftakaubitsejad nagu Glencore, Trafigura, Vitol ja Total hakkasid juba märtsis Iraani-äri otsi kokku tõmbama – kui tegevjuhtidele koitis, et kaua veninud sanktsioonid on saamas reaalsuseks.
Iraani päris kuivale jätta ei ole USA ja Euroopa aga suutnud, kuna Lääne ettevõtete poolt tekitatud auku on asunud täitma Hiina riigifirmad ja kohalikud Lähis-Ida kaublitsejad. Selle eest on USA diplomaadid Hiina valitsust juba ka noominud.
Iraani valitsus on aga ka omalt poolt võitlusse asunud, kogub varusid ja piirab tarbimist. Valitsus väidab, et võib bensiinivajaduste täitmise huvides piirata teiste naftakemikaalide toodangut. Iraan ütleb, et on võimeline korvama impordi puudujäägi 75 protsendi ulatuses.
Iraani naftaminister Masoud Mir-Kazemi ütles, et riik toodab iga päev 44,5 miljonit liitrit rafineeritud bensiini, impordib aga 20 miljonit liitrit. Ta lisas, et vajaduse korral saaks naftakemikaalide tehastes toota kõrge oktaaniarvuga bensiini 14,5 miljoni liitri jagu lisaks.
«Me võime iga kell naftakemikaalide tootmise peatada ja selle asemel bensiini valmistama hakata,» ütles Mir-Kazemi.
Copyright The Financial Times Limited 2010.