Jüri Saar
Postimees
11. mai 2010
Tallinnas juunist kehtima hakkav üheprotsendine müügimaks hakkab kaupade hinda kergitama ka mujal Eestis, sest poekettidel oleks tülikas erinevaid hinnakirju pidada.
Kaupmeeste liidu tegevdirektor Marika Merilai ütles, et tõenäoliselt tuleb Tallinna müügimaks ka mujal riigis elavate tarbijate õlule, sest paljude kettide kauplused asuvad üle Eesti.
Erinevate hinnakirjadega – Tallinnas müügimaksuga ja mujal ilma – oleks infotehnoloogiliselt keerukas ja kulukas majandada.
Küsimus vaid – millal?
Maxima Eesti avalike suhete juht Erkki Erilaid rääkis, et kindlasti ei plaani nad kehtestada müügimaksu tulemusel Tallinnas üht hinda ja mujal Eestis odavamat, müügimaksuta hinda.
Hind jääb kõikjal ühesuguseks ning Maxima ei ole arutanudki võimalust 1. juunist lisada hindadele automaatselt protsenti.
Erilaid ei hakanud samas saladust tegema, et kaugemas perspektiivis võib müügimaksu mõjul hind kõikjal kerkida. Ta põhjendas, et olukorras, kus suur osa jaekette töötavad kahjumiga, ei saa kaupmehed pikalt võtta müügimaksust tulenevat lisakulu enese kanda.
Tallinna kaubamaja müügi- ja turundusdirektori Enn Pareli selgitusel ei ole praegu küsimus mitte selles, kas pealinna müügimaks väljaspool pealinna hindu tõstab, vaid millal see juhtub.
Parel ütles, et kui riigikogus läheb läbi tarbijakaitseseaduse parandus, mis lubab aasta lõpuni hoida müügisaalis kassast erinevaid hindu, siis tuleb müügimaksust hinnatõus esiti ainult Tallinnas.
Kaubamaja taotles üleminekuperioodi, et vältida kaupade ümbermarkeerimist olukorras, kus seda võimaliku euro kasutuselevõtu tõttu tuleb aasta lõpus uuesti teha.
«Tallinna kaubamajas on meil 180 000 toodet sortimendis, müügimaksu lisamine hinnale tähendaks kõigi nende ümbermärkimist,» ütles Parel. «Mis puudutab järgmist aastat, kui üleminekuperiood lõppeb, siis Tallinna kehtestatud hinnatõusu saavad kaela ka teised omavalitsused.»
Pareli viidatud tarbijakaitseseaduse muudatus peaks riigikogus esimesel lugemisel olema täna. Riigikogu rahanduskomisjoni esimees Taavi Rõivas nimetas, et seadusemuudatus peaks vähendama müügimaksu negatiivseid mõjusid. Esiteks tarbijatele, sest on oht, et hinnatõusu mõju ulatub üle Eesti. Teiseks kaupmeestele, sest kaasneb tohutu halduskoormus.
«Tallinna kaupmehed on sunnitud lisama arvetele ja infosüsteemidesse uue maksu,» ütles Rõivas. «Uue maksu administreerimine ei ole võrreldav maksumäära muutmisega ja kaupmeeste hinnangul ulatub kulu kümnetesse miljonitesse kroonidesse.»
Rõivase kommentaar väitele, et müügimaksu mõte ei saanud olla tõsta Tartus hinda, oli üsna otsekohene: «Tallinna volikogu kehtestatud maksude mõttest on terve mõistusega inimesel väga raske aru saada. Tuletan meelde, et paadimaks, mis kehtestati Tallinna volikogu määrusega, hakkab tööle ka Tartust liisinguga ostetud ja üksnes Emajõel sõitvate paatide puhul.»
Tallinna ettevõtlusameti juhataja ülesandeid täitev Evelin Tsirgi sõnul ei ole välistatud, et kauplejad tõstavad ükskõik millisel hetkel hindu nii Tallinnas kui ka teistes linnades. «Meie hinnangul on meelevaldne eeltoodud hinnakujunduse seostamine Tallinna kehtestatud müügimaksuga,» ütles Tsirk. Tema selgitusel väljaspool Tallinna linna müüdud kaupadelt ja teenustelt müügimaksu Tallinna linnale tasuma ei pea, mistõttu teistes linnades hindade tõstmine ei saa olla otseselt seotud Tallinna müügimaksuga.
Rõivas ütles, et riigikogu rahanduskomisjon otsib lahendusi, kuidas tagada, et muu Eesti Tallinna pärast ei kannataks, aga päris kindel nende leidmises ei ole.
Kuidas kuskil
Statoil kehtestab Tallinnas hinnad müügimaksuga ja mujal selleta, kinnitas Eesti Statoili kontseptsioonijuht Kai Realo.Ehituskaupade müüja Espaki kaubandusdirektor Ivar Pikk leidis, et hinnatõus võib kõne alla tulla mõnes kaubagrupis, aga tõusu hoiab tagasi tihe konkurents.
«Hetkel on jaekaubanduses konkurents sedavõrd tihe,et hinnamuutusi on raske teha. Tundub, et hinnad jäävad üle Eesti ühesuguseks. Tallinna maksu peame vist enda kanda võtma. Kõik sõltub turu olukorrast,» vastas Selverite juht Andres Heinver.
Müügimaks
• Müügimaksu määrust rakendatakse 1. juunist 2010.
• Määruse kohaselt maksustatakse Tallinna territooriumil asuvas tegevuskohas või selle kaudu füüsilisele isikule jaekaubanduse, toitlustuse või teeninduse valdkonnas müüdud kaubad ja osutatud teenused.
Tallinna linnavalitsuse kommentaar. Vastab Evelin Tsirk ettevõtlusameti juhataja ülesannetes:
17. detsembril 2009 võttis Tallinna Linnavolikogu vastu määruse nr 45 «Müügimaks Tallinnas» (edaspidi /määrus/), määrus jõustus 1. jaanuaril 2010 ning seda rakendatakse 1. juunist 2010. Määruse koostamisel on aluseks võetud kohalike maksude seadus (edaspidi /KoMS/), mille kohaselt on müügimaks kohalik maks.
Juhin Teie tähelepanu sellele, et linna poolt täiendavate kohalike maksude kehtestamise näol ei ole tegemist püüdlusega lahendada ühekordseid eelarvega seonduvaid probleeme, vaid tegemist on linna püüdlusega tagada omavalitsustele omane põhitunnus ehk finantsautonoomia, mis on sätestatud ka Eesti Vabariigi Põhiseaduses.
Nii on mitmed sõltumatud väliseksperdid (linnale iga-aastaselt krediidireitingut andev rahvusvaheliselt tunnustatud reitinguagentuur, Rahvusvaheline Valuutafond) tõdenud, et Eesti omavalitsustel puudub tänasel päeval nii oma tulude kujundamise osas kui ka kulutuste osas piisav paindlikkus. Ehk otsesõnu öeldes on Eesti omavalitsuste finantsautonoomia nõrk. Linnavalitsusel lasub aga samal ajal kohustus leida lahendus küsimusele, kuidas vähenevate sissetulekute tingimustes, sõltumata sellest, millised arengud toimuvad Eesti majanduses või milliseid otsuseid tehakse keskvalitsuses, täita linna esmane kohustus, so tagada kõigile linna elanikele seadusega sätestatud avalike teenuste kättesaadavus ja linna stabiilne areng.
Õigust kehtestada kohalikke makse kinnitab nii Eesti Vabariigi Põhiseaduse § 157, mis sätestab kohaliku omavalitsuse iseseisva eelarve, mille kujundamise alused ja korra sätestab seadus ning lubab kohalikul omavalitsusel seaduse alusel kehtestada ja koguda makse ning panna peale koormisi, kui ka Euroopa Kohaliku Omavalitsuse Harta artikkel 9, mis käsitleb kohalike võimuorganite rahalisi vahendeid ning sätestab oma 3. punktis, et vähemalt osa kohalike võimuorganite rahalistest vahenditest tuleb kohalikest maksudest ja koormistest, mille suuruse nad võivad seadusega lubatud piires ise määrata.
Määruse koostamisel on lähtutud kohaliku maksude seadusest ning määrus näeb ette, et müügimaksuga maksustatakse üksnes Tallinna linna territooriumil müüdud kaubad ja teenused. Ei ole välistatud, et kauplejad tõstavad ükskõik millisel hetkel hindu nii Tallinnas kui ka teistes linnades. Hinnakujundus on ettevõtja otsustusvabadus. Meie hinnangul on meelevaldne aga eeltoodud hinnakujunduse seostamine Tallinna linnas kehtestatud müügimaksuga. Väljaspool Tallinna linna müüdud kaupadelt ja teenustelt müügimaksu Tallinna linnale tasuma ei pea, mistõttu teistes linnades kaupade ja teenuste hindade tõstmine ei saa olla otseselt seotud Tallinna linnas alates 1. juunist kehtima hakkava müügimaksuga.