Ken Macon | Reclaim The Net
USA lennufirma Delta Air Lines katsetab uut tehisintellektil põhinevat hinnastamismudelit, mis kohandab lennupileti hinda lähtudes iga kliendi profiilist, mitte enam traditsioonilistest teguritest nagu istekohtade saadavus või broneerimishetk.
See süsteem, mis on välja töötatud koostöös Iisraeli tehnoloogiaettevõttega Fetcherr, on juba kasutusel väiksel osal USA siselendudest. Aasta lõpuks plaanib lennufirma laiendada selle kasutust kuni viiendikule kõigist riigisisestest broneeringutest.
Selle asemel et pakkuda kõigile reisijatele sama hinnaga pileteid, kohandab tehisintellekt iga pileti hinda individuaalselt, analüüsides reisija digiprofiili. See võib hõlmata näiteks varasemaid oste, sirvimiskäitumist ja võimalik, et isegi tema rahalist tausta.
Kuigi Delta on esitlenud seda uuendusena, mis aitab suurendada tõhusust ja tulu, muudab selline lähenemine lennupiletite hinnastamispoliitikat murettekitaval viisil.
Delta president Glen Hauenstein kinnitas, et viimase kuue kuu jooksul on selle uue tehisintellektil põhineva mudeli alusel müüdud umbes 3 protsenti siselendude piletitest.
Hauenstein märkis hiljutisel majandustulemuste esitlusel, et eesmärk on see osakaal tõsta 20 protsendini. Hauenstein väljendas strateegia suhtes tugevat toetust.
Lennufirma on vihjanud, et kui esialgsed trendid jätkuvad, võib ta lõpuks täielikult loobuda püsivast hinnastamisest. Kuid kuna süsteemi toimimise kohta puudub avalik info, on tekkinud mure õigluse, privaatsuse ja seaduslikkuse pärast ning ilma läbipaistvuseta pole võimalik kindlaks teha, kas algoritm vastab föderaalsetele diskrimineerimisvastastele seadustele.
Delta ei ole seni öelnud, kas ta avaldab oma pilootprogrammi andmed, ega ole ka lubanud selgitada, kuidas hinnakujunduse erinevused tekivad.
Kui Delta soovib seda süsteemi laiemalt kasutusele võtta, võib ta sattuda vastasseisu USA Föderaalse Kaubanduskomisjoniga, kes juba uurib, kas isikupõhine hinnastamine on kooskõlas kehtivate tarbijakaitseseadustega.
Ka seadusandjad on hakanud uurima, kuidas hinnastamisalgoritmid mõjutavad konkurentsi ja tarbijate valikuvõimalusi.
Arizona senaator Ruben Gallego on avalikult lubanud Delta tehisintellektil põhinevale hinnastamisele vastu seista, viidates sellele, et poliitiline vastuseis sellisele lähenemisele on kasvamas. Kui ka teised lennufirmad Delta eeskuju järgivad, võib see teema kiiresti kujuneda laiemaks vaidluskohaks, puudutades nii privaatsust kui ka majanduslikku õiglust.
Lühiajalise ettevaatusabinõuna soovitatakse reisijatel lennupiletite otsimisel kasutada VPN-i, et varjata osa isiklikku teavet, mis võib pileti hinda mõjutada.
Kuna Fetcherriga sarnased tehnoloogiafirmad plaanivad laieneda ka teistesse reisisektori valdkondadesse, ei pruugi tehisintellektil põhinev hinnastamine piirduda ainult lennupiletitega. Reisijate jaoks tõstatab see arenev tehnoloogia kiirelt küsimusi läbipaistvuse, võrdsuse ja isikuandmete rolli kohta hinnakujunduses.
